Golf(wedstrijden) en extreme hitte

Golf(wedstrijden) op extreem warme dagen? Houd rekening met de gezondheid van golfers en wedstrijddeelnemers.

In de zomer zijn er steeds vaker periodes dat het extreem warm is in Nederland. Op deze dagen worden er wellicht wedstrijden gehouden. Hierbij is het goed om te weten dat de wedstrijdleiding en organisator van een wedstrijd (mede)verantwoordelijk zijn voor de veiligheid en gezondheid van de deelnemers, naast de eigen verantwoordelijkheid die de deelnemers hebben.

Vanuit de NGF zijn er richtlijnen gegeven voor een hitteprotocol. Dit hebben we in de afgelopen bestuursvergadering van 11 juli besproken.

Hieronder kun je het hitteprotocol voor De Schoot lezen.

• Als de omstandigheden het noodzakelijk maken (temperaturen boven de 30 graden), wordt een wedstrijd die gepland is over meerdere ronden (matchplay- en strokeplay kampioenschap) ingekort tot 27 holes op een dag.
    • Bij een temperatuur van 32 tot 34 graden worden wedstrijden ingekort van 18 naar 9 holes.
    • Als de temperatuur boven de 34 graden komt worden de wedstrijden afgelast.
    • Spelers mogen na 9 holes het spel voor een korte periode (10 minuten) onderbreken, om zo het gevaar van overhitting of uitdroging te voorkomen. Spelers kunnen in deze pauze even afkoelen en hun watervoorraad en/of voedselvoorraad aanvullen.

Deze 12 tips kunnen je helpen bij hoge temperaturen op de golfbaan.
1. Smeer je niet pas in met zonnebrandcrème als je op de baan staat, maar een half uur van tevoren. Gebruik een hoge factor.
2. Draag luchtige kleding in lichte kleuren die voor sporten bedoeld is. Vermijd katoen of andere stoffen die vocht vasthouden.
3. Drink een half uur voordat de ronde of wedstrijd begint al een halve liter water.
4. Drink ook water gedurende de hele ronde (dat je koel houdt in een thermosfles of met (veel) ijsklontjes).
5. Vermijd alcohol. Door alcohol produceer je meer urine dan je gedronken hebt. Hierdoor is het lastiger je lichaamstemperatuur op peil te houden.
6. Het drinken van koffie en thee kan (bij gematigd gebruik) geen kwaad.
7. Draag een pet (liefst met een donkere binnenkant van de klep voor bescherming van je ogen) en/of een zonnebril.
8. Gebruik een paraplu tegen de zon.
9. Neem extra handschoentje(s) mee.
10. Neem een extra handdoek mee, die je vochtig maakt voor extra verkoeling (eventueel voor in je nek).
11. Als het speltempo het toelaat: rust af en toe op schaduwplekken.
12. Blijf goed naar je lichaam luisteren! Bij oververhittingssymptomen moet je direct stoppen en hulp inroepen.
Op onze baan kennen we twee watertappunten met drinkwater, nl. bij afslag op hole 1 en langs het bankje voor de afslag van hole 8.
Bij wedstrijden zal de wedstrijdleiding daarnaast zelf de inschatting maken over de houdbaarheid van de omstandigheden en daarop eventueel passende aanvullende maatregelen nemen.